Ako prekonať strach na ceste za finančnou a časovou slobodou

Čo je to ten strach a čo ho spúšťa?

Strach je prirodzená reakcia organizmu na potenciálne ohrozenie. Je to emócia, po anglicky emotion, takže energy in motion, energia v pohybe, ktorá je naučená, nie je vrodená, takže s ňou vieme pracovať.

Systém strachu sa nachádza v oblasti v našom mozgu, ktorá sa volá amygdala. Amygdala prijíma podnety a potom burcuje obvody v našom tele, čo môže vyústiť do zovretého žalúdka, búšenia srdca, potenia, a to všetko môžu byť indikátory, že máte strach.

Strach nikdy nezmizne a to je dobré, lebo ho máme, aby nás chránil. Nie je to náš nepriateľ, je to detekčný mechanizmus. Keď sme ešte žili v jaskyniach a potrebovali sme utiecť napríklad pred tigrom, strach mohol byť samozrejme vitálny, možno sa uvoľnil adrenalín a my sme utekali doslova o život.

Teraz už pred šelmami nemusíme utekať, ale ten pocit z toho, že budem zosmiešnený, strápnený, že zlyhám, je veľmi podobný. Súvisí to aj s naším sebavedomím (ak vás táto téma zaujíma, venovali sme jej celú epizódu nášho podcastu).

Existujú 4 hlavné reakcie tela na strach:

  • 1
    ÚTEK
  • 2
    BOJ
  • 3
    ZAMRZNUTIE
  • 4
    ODPADNUTIE

Amygdala sa môže kvázi zalarmovať kvôli hocičomu, čo je vo vašej pamäťovej banke z detstva, z rozvodu, z hocijakej situácie, hocičomu, či už reálnemu alebo vymyslenému, čo by vás mohlo fyzicky, mentálne, emočne alebo finančne zraniť.

Predstavte si, že ste na dovolenke, plávate v mori a zrazu vidíte, ako sa na vás rúti obrovský žralok a ide vás roztrhať. Alebo si predstavte, že ste na exkurzii a vybehne na vás aligátor, všade je krv. Predstavte si, že na vás zaútočí anakonda, uhryzne vás a potom sa okolo vás začne ovíjať...

Čím viac na takýchto predstavách budete laborovať, tým viac si uvedomíte, ako sa vám zrýchľuje tep, ako vás prepadne panika. Ale počkať, vy ste pravdepodobne teraz niekde doma alebo niekde inde v bezpečí, prečo sa vám teda zrýchlil tep? Sú to len slová a predstavy, nie je to realita.

Ako ste už asi pochopili, váš mozog nevie, čo je pravda a čo si len predstavujete. Vonkajšie veci sú len spúšťačom niečoho, čo máte vo vnútri. Asi 95% strachov, ktoré máte, sú na podvedomej úrovni, je to len efekt, tá príčina je zakorenená hlboko vo vás.

Úspech je tam vonku, mimo vašej zóny komfortu, ale vždy, keď sa snažíte dostať z komfortnej zóny, uvoľní sa epinefrín, kortizol, stresové hormóny a vo vašom mozgu sa deje niečo, čomu hovoríme neurálna disonancia. Ľavý prefrontálny kortex sa deaktivuje, motor kortex sa môže deaktivovať a naopak pravý prefrontálny kortex sa prebudí.

Môžu vaše limitujúce presvedčenia, nedostatok vedomostí a zručností aktivovať vaše centrá strachu? Áno.

Takže preto je tréning mysle a mozgu taký dôležitý. Náš mozog je to najlepšie, čo máme, len musíme vedieť, ako ho správne používať.

Strach ovplyvňuje celý náš život, naše zdravie, energiu, vzťahy, financie, celkový úspech. A kŕmenie strachu smeruje k zlyhaniu a keď je to chronické, vytvoríme si takú identitu, identitu lúzra, identitu človeka, čo nikdy nič nedosiahne a presne to nechceme, takže s tým treba niečo robiť.

Ako so strachom pracovať?

  • 1
    Zistite, čo je to, ČO NAOZAJ CHCETE

    V prvom rade, je treba, aby ste mali JASNO V TOM, ČO CHCETE (v tomto prípade sa teda bavíme o finančnej a časovej slobode, no konkrétnejšie to môže byť AJ ZMYSLUPLNÉ PODNIKANIE alebo INVESTOVANIE PEŇAZÍ do spoločností, ktoré sú v súlade s vašimi hodnotami atď.).

  • 2
    Poznajte svoje PREČO

    Je veľmi dôležité, aby ste POZNALI SVOJE VEĽKÉ PREČO.

    Opýtajte sa sám seba: „Prečo chcem daný cieľ dosiahnuť? Čo tým získam, čo sa tým zmení? Komu tým pomôžem?“ To vaše PREČO musí byť dostatočne SILNÉ, silnejšie ako strach.

    Môžete sa vedome vyhnúť nepotrebnému utrpeniu, pokiaľ vďaka svojmu silnému PREČO začnete riešiť svoju situáciu skôr, ako sa vám okolnosti zhoršia do stavu neznesiteľnosti.

    Keď budete mať jasno v tom, čo chcete, a budete poznať svoje veľké PREČO, spočiatku budete nadšený, avšak s obrovskou pravdepodobnosťou postupne spozorujete, že vás váš mozog, vaša myseľ, začína sabotovať a začnú sa na povrch vynárať vaše strachy.

  • 3
    STRACH potrebujete najskôr pomenovať

    V tomto prípade platí rovnaká logika, ako keď sme sa bavili o zlozvykoch a blokoch, a to, že strach je potrebné najskôr pomenovať, až potom s ním môžeme pracovať a prekonávať ho.

    Existuje 7 strachov, ktoré ľuďom častokrát bránia v tom, aby pracovali na svojom sne dosiahnutia finančnej a časovej slobody:

  • 1
    Strach zo zlyhania
    Tento strach vás môže doslova paralyzovať, čo vám môže brániť v hľadaní finančných príležitostí. Nevyvíjate potrebnú aktivitu a vôbec nie ste ochotný podstúpiť akékoľvek riziko = bojíte sa urobiť niečo, čo by pri pochybení mohlo mať nejaké negatívne finančné následky.
  • 2
    Strach z riskovania
    Budovanie bohatstva a dosiahnutie slobody si častokrát vyžaduje podstupovanie rizík. Ak sa bojíte riskovať, môže vás to brzdiť v investovaní alebo v začatí vlastného podnikania, čím obmedzujete váš potenciál finančného rastu.
  • 3
    Strach z neistoty = z neznámeho, z nepredvídateľného
    Bojíte sa, pretože neviete, čo vás čaká. To môže spôsobiť, že sa zdráhate prijímať dlhodobé finančné záväzky alebo využívať príležitosti, ktoré sú spojené s určitým stupňom neistoty.
  • 4
    Strach zo zmeny a opustenia svojej komfortnej zóny
    Častokrát, ak chcete dosiahnuť finančnú a časovú slobodu, vyžaduje to výrazné zmeny vo vašom životnom štýle, kariére alebo výdavkových návykoch. Ak máte tento strach, a neviete s ním pracovať, ťažko sa vám robia potrebné zmeny a podnikajú nové kroky.
  • 5
    Strach z odmietnutia alebo kritiky, a s tým súvisiaci strach z výsmechu, z toho, čo si iní o vás pomyslia
    Snaha o finančnú nezávislosť môže zahŕňať konanie proti prúdu a tak možno aj kritiku zo strany ostatných. Strach z odmietnutia alebo nesúhlasu vám môže brániť v tom, aby ste sa vydali netradičnou cestou alebo preskúmali alternatívne metódy vytvárania bohatstva.

Ľudia bežne riešia, čo si o nich druhí pomyslia. Je kľúčové si uvedomiť, že ľudia myslia predovšetkým na seba. Na internete je mnoho „expertov”, ktorí radi bezpredmetne kritizujú. Avšak ich kritika prezrádza viac o nich samých ako o vás či o tom, koho kritizujú. Aj pri tomto strachu pomáha, keď si to uvedomíte.

V prípade konštruktívnej kritiky strach mať nemusíte, pretože tá vám pomáha posúvať sa vpred.

Keď na vás bude nabudúce liezť tento strach, napríklad z kritiky, tak sa môžete inšpirovať knihou 4 dohody od Don Miguel Ruiz a samého seba sa opýtajte: „Keby viem, že mám zajtra zomrieť, záležalo by mi na tom, čo si o mne myslia druhí? Riešil by som to?“

  • 6
    Strach z finančnej straty
    Strach zo straty peňazí alebo z finančných neúspechov vám môže brániť v investovaní alebo vo využívaní príležitostí, ktoré by vás potenciálne mohli viesť k väčším finančným ziskom.
  • 7
    Strach z nedostatočného zabezpečenia
    Finančná sloboda často zahŕňa odklon od tradičného zamestnania a spoliehanie sa na alternatívne zdroje príjmu. Ak sa bojíte nedostatku stabilného a bezpečného príjmu, ťažko sa vám púšťa do podnikania či skúmania rôznych nových možností finančného rastu.

Samozrejme, môžete bojovať aj so špecifickejšími strachmi ako: strach z nadväzovania konverzácie s cudzími ľuďmi (čo je častokrát napr. v prípade networkingu nevyhnutné pri rozbiehaní podnikania), strach z verejného vystupovania pred druhými (napr. prednáška na konferencii) a s tým súvisiaci strach zo strápnenia, robenia chýb atď…

Pravdepodobne ste si práve uvedomili niektoré z vašich strachov. Je možné, že túžite napríklad podnikať či investovať, alebo skúšať nové veci, no reálne pre to nepodnikáte žiadne kroky (alebo ste to skúsili, ale veľmi rýchlo ste to vzdali), ostáva to pre vás len snom, práve preto, že s týmito strachmi neviete pracovať.

  • 4
    Aplikujte TECHNIKY na prekonanie strachu
  • 1
    Uvedomte si, čo sa s vami deje

    Vždy, keď spozorujete, že cítite strach, uvedomte si, čo sa to s vami deje, zamyslite sa nad tým, prečo sa tak cítite, prečo máte tieto pocity? Pocit je vedomé uvedomenie si vibrácie.

    Pretože, keď si to uvedomíte, následne máte dve možnosti.

  • 2
    Múdro si vyberte, ako sa chcete cítiť ďalej a na základe toho postupujte

    A) Buď sa „vyhecujete“ ešte viac tým, že budete rozmýšľať nad tým, čo cítite a cítiť to, nad čím rozmýšľate, až z toho môžete dostať panický záchvat,

    B) alebo budete múdrejší a vždy, keď si ten ktorý strach uvedomíte, poviete si „nepáči sa mi, čo cítim“, následne sa šesťkrát zhlboka nadýchnete, čím sa dostávate na vyšší level kontroly. Trénujte sa byť všímavý. „Okay, niečo mi spôsobilo tento pocit, ale evidentne som v bezpečí, možno som doma na gauči, alebo som v práci, kde všetkých a všetko poznám, nič mi nehrozí.“

    Môžete si svoje myšlienky dať na papier a zistíte, že keď ich pozorujete na tom papieri, prirodzene sa odosobníte a okruhy strachu sa začnú upokojovať. Alebo môžete využiť aj jednu z techník, ktorú používame aj v programe Oceán Hojnosti a to, že dokonca svojmu strachu pridelíte číslo od 1 po 10.

    Očíslujte si svoj strach podľa toho, aká veľká je pravdepodobnosť, že to, čoho sa bojíte, sa stane práve teraz v tomto momente. Uvedomíte si, že to, čoho sa bojíte, sa presne v tomto momente nedeje, a to, čo chcete skrz túto techniku dosiahnuť, je vrátiť svoju myseľ späť do prítomnosti.

    Zároveň zistíte, že väčšinou tam nie je veľká pravdepodobnosť, že sa to alebo tamto stane teraz a aj to vám môže priniesť pokoj. A potom vypustíte ten strach, tým že spravíte rozhodnutie: „Vzdávam sa tohto pocitu“ – to je kognitívny štart.

    „Vdychujem pokoj a vydychujem strach, vdychujem pokoj a vydychujem úzkosť, vdychujem pokoj a vydychujem stres,... “ alebo si to nahraďte hocičím, čoho sa chcete zbaviť, a to môžete vydýchnuť, to je pozitívne.

    Následne si užívajte ten pocit upokojenia, buďte zvedavý. Pozorujte, čo sa to s vami deje, vtedy zapínate vypínač mozgovej plasticity a prepis vzorcov v mozgu je jednoduchší. Aj preto sa deti tak rýchlo učia, deti sú vždy zvedavé a nadšené.

  • 3
    Využite strach ako motivátor

    Svoj strach viete premeniť na palivo. Napríklad tak, že si predstavíte tú vec, ktorú riešite a predstavíte si ten najhorší katastrofálny scenár, ktorý by sa mohol stať a túto možnosť držíte v jednej ruke a potom si predstavíte najlepší možný scenár a tú možnosť držíte v druhej ruke. Čo si vyberiete? Je jasné, že tú pozitívnu možnosť.

    Na čo sa sústredíte, to určuje, aký okruh sa rozsvieti vo vašom mozgu. Strach, stres sú súčasťou sympatického nervového systému a zase parasympatický systém je reprezentovaný pokojným stavom. Treba zmeniť perspektívu.

    Napríklad, ak máte strach z rečníctva pred publikom, uvedomíte si, že keď pôjdete na javisko, možno sa strápnite, ale aspoň sa naučíte, ako byť lepším rečníkom, ako sa nabudúce pripraviť lepšie. Nazýva sa to deliberatívna vedomá evolúcia.

Následne si môžete začať emocionalizovať tú pozitívnu možnosť, môžete používať afirmácie, meditáciu a ďalšie techniky, ktoré tiež aj v programe používame. Tým všetkým svoju myseľ rozptýlite, keďže sa začnete sústrediť na niečo iné, neurochémia v mozgu sa opäť zmení, aktivuje sa okruh motivácie a vtedy ste pripravený začať konať a dosiahnuť hocičo si zaumienite.

V hlave sa vám možno objaví nejaká sabotujúca myšlienka ako „nezvládnem to“, a tú môžete opäť premeniť napríklad nasledovne: „V minulosti som si myslel, že svoje ciele nezvládnem, ale teraz sa učím ako ich dosiahnuť a každý deň sa zlepšujem.“

Predstavte si, aký by bol život bez strachu? Aký kameň zo srdca by vám padol? Akú slobodu by ste cítili? Aký úspešný by ste boli? 

Ako vieme, prepis neurálnych spojení, ktoré ste si pestovali roky, trvá 66-365dní, ale používajte tieto cvičenia, tieto techniky pár dní, týždňov, mesiacov a krásne zmeny sa dostavia.

Vy ste ten „boss“ nad svojím mozgom, máte tú kontrolu, to si treba pamätať. Prekonávať strachy je schopnosť, ktorá sa dá naučiť. Je to ako keď idete to fitka, vaše telo a vaše svaly potrebujú pohyb pre zdravie, a to isté platí aj pre vašu myseľ a váš mozog – treba ho pravidelne a dlhodobo trénovať a postupne sa budete zlepšovať.

Ako reagovať na strach a obavy druhých, ktorý na nás premietajú?

Strach a pochybnosti môžete mať vy (môže sa to prejavovať v podobe sebasabotujúcich myšlienok), ale môžu ich mať v súvislosti s vami a vašimi rozhodnutiami a činmi aj vaši blízki, či vaše okolie. A tento ich strach na vás môže negatívne vplývať, napríklad, ak vás odhovárajú od nejakých vašich životných rozhodnutí, alebo keď vás spochybňujú.

Ako sa v takýchto situáciách zachovať, aby vás toto ich chovanie, pochybnosti a strach neobmedzovalo?

Mám pre vás malý príbeh zo života:

Na strednej škole, učiteľka angličtiny nado mnou s ľútosťou hádzala flintu do žita, keď mi pred celou triedou povedala, že evidentne nemám talent na jazyky, a že snáď som v niečom inom lepšia, čomu by som sa raz mohla v živote venovať. Následne som sa na každej hodine angličtiny bála a mala z nich strach.

Lenže nenechala som sa odradiť obmedzujúcim presvedčením a názorom niekoho iného. Uvedomovala si, že miluje jazyky, a silu, ktorá je v nej. Práve vďaka tomu, že som si toto vyhlásenie nepripustila, sa mi podarilo vyštudovať univerzity v zahraničí a stal sa zo mňa okrem iného polyglot, ktorý dokonca s radosťou učí jazyky iných.

„To, ako ťa iní vnímajú, nie je tvoj biznis a nie je to tvoja starosť. Nedovoľ, aby zhasínali tvoje svetlo, my potrebujeme tvoje svetlo. Tvoje svetlo bude čím ďalej tým jasnejšie a to vďaka tomu, že si ho nezhasol. A vždy, keď ti niekto príde do života a nezvládajú žiaru tvojho svetla, podaj im slnečné okuliare.“

Viete tí ľudia, ktorí vám dávajú všetky dôvody prečo by ste nemali počúvať svoje srdce, prečo by ste sa nemali tak obliekať, prečo by ste nemali toľko hovoriť, prečo by ste nemali robiť to a tamto, aby to nebolo divné. Zhasínači svetla, zlodeji snov, zabijaci potenciálu. Netreba sa na nich hnevať, vedia vás pochopiť len do veľkosti ich vlastnej kapacity. Ale čo ak vy ste väčší? 

Nedávajte bodku tam, kde večné univerzum dalo čiarku, ináč budete zaseknutý do konca života. A keď sa rozhodnete konečne nechať svoje svetlo žiariť, vtedy zažijete mágiu a začnete stretávať ľudí, ktorí sú na podobnej úrovni, vlne ako vy a môžete žiariť spolu. Tak sa už nebojte.

Nenechajte sa ovplyvniť médiami

K strachu môže prispievať aj napríklad televízia, aktuality, noviny a internet. Ako sa nimi môžete nenechať ovplyvniť? Jednoducho tak, že ich nebudete pozerať a čítať.

„Buďte strážcom pri dverách do vašej mysle a dávajte si pozor čo, či koho, si pustíte do svojho vnútra. Takýmto spôsobom sa viete vyhnúť úzkosti a panike, ktorá vám môže byť spôsobená hoc i len televíziou.“

Radi by ste si o strachu a jeho prekonávaní prečítali viac?

Tu sú naše odporúčania:

Objavte 4 praktické techniky, ktorými odstránite svoje vnútorné finančné bloky a prekonáte svoj strach vďaka e-booku zdarma s názvom:

Voda, čo ma drží nad vodou od MSc. Juliany Kerestešovej.

Prečítajte si návod od príslušníka elitnej jednotky Navy SEALs, ako sa vyrovnať so strachom v rôznych životných situáciách v knihe Ovládni svoj strach od autorov Brandon Webb a John David Mann.

Spoznajte praktické cvičenia, ako odstrániť strach, ako vyliečiť staré zranenia, existujúce problematické vzťahy, a ako pristupovať k človeku, ktorý trpí strachom v knihe Strach z opustenia od Veroniky Neumannovej.

Čo je hnacou silou strachu, akú úlohu zohrávajú médiá pri jeho podpore a kto vlastne profituje z kultúry strachu? Aj o tom je kniha Jak funguje strach, ktorej autorom je Frank Furedi.

MSc. Juliana 'Julie' Kerestešová je vyhľadávaná coachka, podnikateľka, investorka a generálna riaditeľka Ocean Coaching s.r.o., zaoberajúca sa výskumom v oblasti neurovedy a mozgovej plasticity. Julie prostredníctvom jej najnovšieho kurzu Oceán Hojnosti pomáha ľuďom na Slovensku a v Českej republike dosiahnuť finančnú nezávislosť a inšpiruje ich k tomu, aby sa stali tou najlepšou verziou seba samých. Viac o Julie sa dozviete tu >> . Pochopte svoju myseľ a  objavte 4 praktické techniky na odstránenie vnútorných finančných blokov a prekonávanie strachu.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len na účely spracovania tohto komentára. Podmienky ochrany súkromia

  • Ako odstránim vnútorné bloky a prekonám strach? Začnite E-BOOKOM ZDARMA:

  • E-book: Voda, čo ma drží finančne nad vodou

    4 základné techniky, ktorými odstránite svoje vnútorné finančné bloky a prekonáte svoj strach

  • NAJNOVŠIE ČLÁNKY
  • KATEGÓRIE
  • Stretneme sa na FB: